Blijf fietsen

BESTE SPORTLIEFHEBBERS,

Het is wat dit Virus… onze hele structuur van leven is ineens niet meer zoals we dit gewend zijn. Dit heeft ook effect op onze leefstijl, althans bij mij wel… Om hier toch een vinger aan de pols te houden heb ik naar mijn mogelijkheden gekeken wat betreft bewegen, en dat is fietsen. De fietsen heb ik in de schuur staan, de kleding ligt in de kast, het is ook nog eens mooi weer en volgens de regelgeving mag je nog gewoon naar buiten! Dus doen!!!

We hebben hier de Holterberg, deze is fantastisch te fietsen op je racefiets. Van Nijverdal naar Holten en weer terug is 20km en je pakt ook nog een mooi wat hoogtemeters. De bikkels kunnen ook nog een paar keer het rondje Motieweg erbij pakken, een korte klim van 10% stijging. Heerlijk om te doen en er is voldoende ruimte om afstand te houden van elkaar i.v.m. met besmettingsgevaar.

Voor de MTB liefhebbers zijn er in Nijverdal en omstreken 3 fantastische routes om te fietsen, de groene route is een mooie route voor de beginnende MTB-er van 20km. De blauwe- en paarse route zijn routes met wat meer technische uitdagingen wat betreft single tracks, klimmen en dalen. De blauwe route heeft een lengte van 30km en de paarse van 18km. Alle routes zijn aan elkaar gekoppeld. Dus als je van lange afstanden houd, dan kun je ze naadloos achter elkaar fietsen. LET OP!!! Op de MTB routes is er minder ruimte om elkaar in te halen, dus wees niet te gehaast en haal op gepaste wijze en op een gepaste plekken elkaar in!

Ben je ook van plan om op pad te gaan met je fiets, hieronder nog wat tips en adviezen.

Wat te doen voor dat je wegfietst:

 1. Wat trek ik aan?
Dit is uiteraard per persoon erg verschillend, echter kun je de volgende stelregels aanhouden:

  • Onder de 15 graden kun je het beste fietsen in lange fietskleding
  • Boven de 15 graden kun je naar de korte kleding, indien je twijfelt start altijd met blote benen en zorg dat je bovenlichaam warm blijft.
  • Onder de fietskleding kun je thermokleding dragen maar zorg voor goed ventilerende kleding.

 

2. Check je fiets.
Voor dat je vertrekt moet de fiets ook gecontroleerd worden, we willen tenslotte geen pech onderweg. We checken de volgende punten:

  • Bandenspanning MTB: deze zit ergens tussen de 1.5 à 1.8 bar. Wanneer je nat weer hebt kun je op je voorband zelfs tot 1.2 bar gaan voor extra grip. Ook dit is een gevoelskwestie, dus ga hier lekker mee spelen en doe wat goed voelt.
  • Bandenspanning Racefiets: deze zit ergens tussen de 6 à 8 bar, dit staat als het goed is ook op de zijkant van je band.
  • Is de ketting gesmeerd?
  • Functioneren de remmen?
  • Heb je voldoende water mee? Fiets je lange afstanden neem dan ook een reep en gelletje mee voor extra energie.

 

Nogmaals ga je fietsen, houd rekening met elkaar en indien nodig passeer elkaar met gepaste afstand. Wanneer je met meerdere personen gaat fietsen houd dan 3 meter afstand van elkaar!

Stay safe and strong en blijf vooral niet stil zitten!!!

Veel fietsplezier!

Groetjes Jeroen, team PLAN

DEEL DIT BERICHT

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on print